En kvinna i solnedgången som cyklar.

Positiva effekter av att cykla!

Att cykla regelbundet är ett sätt att ta hand om din kropp på och en investering i din hälsa. Samtidigt har du kul och kan ta dig från en plats till en annan! Det är ett fantastiskt sätt för personer som inte har mycket tid eller gillar gymmet, att få in mycket bra träning på.  Det underlättar också att ha en riktigt bra cykel!

Men visste du att cyklister är en av den lyckligaste gruppen människor, och den grupp som rapporterar minst sjukdagar varje år? 

I denna artikel ska vi gå igenom alla underbara positiva effekter av att cykla! 

Att cykla har goda effekter för hälsan

Detta kanske redan var givet, men hade du någon aning om just hur bra cykling är för hälsan? Listan på hälsofördelarna med att cykla är lång.  

Det finns många rapporter och studier som visar på olika sätt som cykling är bra för hälsan. Bland annat visar studierna att cykling sänker risken för olika typer av cancer och hjärtsjukdomar. Denna rapport från Trafikverket är bara ett exempel av studier för de som är intresserade. 

Cykling påverkar hälsan positivt på följande sätt: 

  • Motverkar hjärt- och kärlsjukdomar 
  • Motverkar bröstcancer, tjocktarmscancer 
  • Motverkar högt blodtryck 
  • Motverkar typ 2 diabetes 
  • Sänker risken för stroke  
  • Sänker risken för Parkinsons 
  • Motverkar demens 
  • Motverkar depression och nedstämdhet 
  • Kan förlänga livstiden upp mot 14 månader 

Cykling förbättrar koncentrationsförmågan

Att cykla stimulerar både vår kropp och hjärna och kan hjälpa oss att känna oss klarare i huvudet. 

När du cyklar får du in massa frisk luft och eftersom du ständigt är ute på vägarna håller du hjärnan alert. Dessutom tar du inte in radioaktivitet från mobilen eller surfplattan. Av den anledningen är cykling ett bra sätt för transport i vardagen. 

Istället för att sitta på bussen eller tåget med mobilen eller surfplattan kan man förfriska hjärnan medans man cyklar till jobbet. När din hjärna fått in frisk luft och varit aktiv under cyklingen får du sedan bättre koncentrationsförmåga, vilket i sin tur ger ökad prestationsförmåga.  

Två personer som cyklar i skogen.

Cykling är en säker motionsform

Av alla olika sätt man kan träna, motionera och transportera sig är cykling ett av de säkraste sätten i varje kategori. 

I många sporter är risken att man gör illa – eller överanstränger sig ganska stor. Med cykling är risken betydligt mindre, särskilt om du har all säkerhetsutrustning som du behöver. Det vill säga – hjälm, fungerande bromsar och rätt kläder. 

Som transportmedel är cykling också säkrare än att ta bilen, till exempel. Cykling är därför ett jättebra val för de som vill kombinera motion med transport, utan att slita på kroppen för mycket. Ett effektivt sätt att träna helt enkelt. 

Självklart kan cykling göras tuffare också – man kan träna hårt på cykeln också. Ta en mountainbiketur ute i skogen för ett ordentligt flås. Cykla uppförsbackar för att träna styrka och cykla längre för att träna uthållighet. Det finns mycket du kan göra! 

Bra för humöret

Som nämnt får hjärnan ordentlig stimulans och mycket syre när du cyklar. Förutom att hjälpa din koncentrationsförmåga bidrar detta också till att du mår bättre psykiskt, samtidigt som du mår bättre fysiskt.  

När man tränar får man ett utsläpp av endorfiner, som gör oss gladare och piggare – cykling är inget undantag. Om något, gör den friska luften också detta till en starkare punkt! Med höjt humör får du självklart också mer ork i livet och allt som kommer med det. Du presterar bättre, sover bättre och äter bättre. Det finns ingenting negativt att säga om denna punkt. 

Det är miljövänligt att cykla

Cykling är ett transportsätt som inte lämnar något miljö-fotavtryck alls! När du cyklar släpper du ju inte ut några giftiga avgaser alls. Du bidrar till hållbar utveckling, miljövänlighet och slipper de farliga avgaser du annars hade andats in i trafiken. 

Du kan spara pengar och tid!

Vem vill inte spara pengar och tid? Cykeln som motionsval är betydligt billigare än att köpa gymmedlemskap varje år. En vardagscykel kostar bara några tusen kronor och håller i flera år, sedan kan du dessutom sälja cykeln för att tjäna in på det. Sportiga cykelmodeller, som mountainbikes är dyrare, men är också smarta investeringar för de som verkligen vill träna cykling på allvar. 

Som transportmedel är cykeln mycket, mycket billigare än att ha en bil eller ett månadskort hos din lokala kollektivtrafik. I jämförelse med bil sparar du varje månad kostnaden för försäkring, bensin, skatt, parkering och reparationer. 

Bor du dessutom tillräckligt nära ditt jobb att du kan cykla dit, kan du dessutom spara tid. Många känner att de inte har tid för jobb, fritid och träning. Kombinera träningen med pendlingen till jobbet och vips, har du slagit två flugor i en smäll! 

Sammanfattning

Cykling har oändliga hälsofördelar och är ett enkelt och billigt sätt att komma igång med träningen. Man kan kombinera cykling med pendlande och spara både tid och pengar!  

Cykling motverkar många sjukdomar, ökar koncentrationsförmågan och lyfter vårt humör. Samtidigt är det skonsamt för både kropp och miljö, och man bidrar till hållbar utveckling genom att välja cykeln istället för bilen. 

Det finns knappt något negativt att säga om cykling – så varför inte komma igång du med? 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda detta formulär accepterar du att denna webbplats lagrar och bearbetar dina uppgifter.