Ett cykeldäck som står i ett gräs.

Rätt tryck för rätt plats! Pumpa din cykeldäck på bästa sätt

Hur pumpar man egentligen sina cykeldäck på bästa sätt, är det så enkelt som att fästa pumphuvudet på ventilen och pumpa? Finns det något man bör tänka på?

Spelar det någon roll vilken slags ventil man har? Hur många bar ska man pumpa upp till och kan man pumpa för mycket så man spränger däcken? Många frågor, låt oss nu reda ut vad som verkligen gäller!

Hur pumpar man en cykel på bästa sätt?

Att pumpa däck är faktiskt nästan så enkelt som det låter. Har du ett däck med cykel- eller bilventil trycker du bara fast pumphuvudet och börjar pumpa. Beroende på vilken typ av pump du har så kan du också behöva fästa pumphuvudet med en liten spak som man fäller upp eller ner.

Har du en Presta eller racerventil så måste du först skruva upp låsskruven innan du börjar pumpa, här är det bra att vara lite försiktig så man inte råkat böja pinnen när man fäster pumphuvudet. Sedan är det bara att börja pumpa. 

Ju större pump du har desto snabbare gå det. När du tar loss pumpen kan det komma en liten puff av komprimerad luft men det är luft från pumpen inte från däcket.

Hur hårt ska man pumpa däcket?

Hur hårt du ska pumpa står på sidan av däcket och mäts i bar eller PSI. Det rekommenderas att man pumpar till maximalt tryck då det ger dig bättre rullning, mindre risk för punktering och mindre däckslitage.

Har du en pump med mätare är det bara att pumpa på tills du kommer upp i rätt tryck. Har du ingen mätare utan känner med tummen ska det vara hårt, känner du in från sidan ska det inte gå att trycka in nästan överhuvudtaget.

Hur ofta ska man pumpa däcken?

Är du racercyklist så kollar du lufttrycket varje gång du ska ut och cykla. Är du istälet vanlig standardcyklist så räcker det med att pumpa däcken varannan vecka eller åtminstone en gång i månaden.

Kan man spränga däcken?

Nej, om slangen och däcket är helt så är det nästintill omöjligt att spränga ett däck med handkraft. Säkerhetsmarginalerna är stora.

Tips, kolla däcket så det inte finns några skador på däcket innan du börjar pumpa. Finns det en skada på däcket så att det till exempel blir en utbuktning när du pumpar bör du omedelbart byta slang och däck.

Hur många bar ska man då ha i sina cykeldäck?

Detta är en tumregel:

  • Däckbredd på 25 mm, racercykel. Kroppsvikt på runt 60 kg, 6.0 bar, kroppsvikt på ca 85 kg 7.0 bar
  • Däckbredd på 40 mm, standardcykel. Kroppsvikt på 60 kg, 3,5 bar. Kroppsvikt på ca 85 kg, 4,5 bar.
  • Däckbredd på 55 mm, exempelvis en mountainbike. Kroppsvikt på 60 kg, 2.0 bar. Kroppsvikt på ca 85 kg 4.0 bar

För att hitta det bästa trycket för just dina däck är det bästa du kan göra att testa dig fram. Beroende på olika underlag, cyklister, tid på dygnet samt syfte kan trycket ha en stor inverkan.

Ett lägre tryck kan kännas bättre när man cyklar i skogen, men kan kännas obehagligt eller skrämmande när man svänger på asfalt i hög hastighet.

För- och nackdelar med ett lågt tryck

  • Risken för slangpunkteringar ökar
  • Bättre grepp då nubbarna på däcket får bättre tag i underlaget
  • Däcken kan deformera mer vilket leder till bättre komfort samt ger dig möjligheten att hålla en högre hastighet i svårare partier eller underlag
  • Risken för att däcken viker sig i förhållande till fälgen ökar
  • Rullmotståndet ökar på hårda underlag

Ett högre tryck krävs när:

  • Du väger mer
  • När däcket har större luftkammare
  • På en heldämpad cykel då det ger bättre komfort och fäste genom stötdämpningen
  • Om du är en mer erfaren cyklist
  • En slätare åkbana som inte kräver speciellt bra fäste för däcken

3 olika ventiler

Varför finns det tre olika ventiltyper? Inom cykelvärlden finns det tre olika ventiler: cykelventil, bilventil samt racerventil. Behövs verkligen alla tre?

Cykelventil

Dunlop-, blixt- eller cykelventil som man brukar säga patenterades 1891 och är mycket vanligt framförallt i Sverige men finns knappast I USA. Fördelen med en cykelventil är att den är lätt att laga om den skulle gå sönder.

Det är bara att skruva isär för hand och byta. En annan fördel är att det går väldigt snabbt att tömma cykeln på luft om man skulle vilja göra det. Nackdelen är att den ibland går sönder, sällan men det händer. När du ska montera en slang måste du först skruva isär cykelventilen innan du kan montera slangen genom hålet i fälgen.

Bilventil

Dunlop-, blixt- eller cykelventil som man brukar säga patenterades 1891 och är mycket vanligt framförallt i Sverige men finns knappast I USA. Fördelen med en cykelventil är att den är lätt att laga om den skulle gå sönder.

Det är bara att skruva isär för hand och byta. En annan fördel är att det går väldigt snabbt att tömma cykeln på luft om man skulle vilja göra det. Nackdelen är att den ibland går sönder, sällan men det händer. När du ska montera en slang måste du först skruva isär cykelventilen innan du kan montera slangen genom hålet i fälgen.

Recerventil

Presta- eller racerventiler dök upp i slutet på 1800-talet. Den hittar du framförallt på racercyklar. De är nämligen 2 mm smalare än bil- och cykelventiler och passar därför bättre på ett smalare hjul.

En annan fördel är att den är väldigt bra på att hålla lufttrycket och den är dessutom 4 – 5 gram lättare än bil- och cykelventiler. Enda nackdelen är att racerventilen kan vara känslig när man pumpar cykeln då pinnen kan vara lätt att böja till.

Nu har vi alltså gått igenom det mesta gällande hur du pumpar dina däck på absolut bästa sätt.  Så, kom ihåg att du inte kan spränga dina däck med handkraft så var inte orolig för att pumpa för mycket. Se till att kolla lufttrycket i dina däck åtminstone varje månad samt ta reda på vilken typ av cykel samt ventil du har för optimal pumpning.

Lycka till!

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Genom att använda detta formulär accepterar du att denna webbplats lagrar och bearbetar dina uppgifter.