{"id":2134,"date":"2020-04-24T09:17:02","date_gmt":"2020-04-24T08:17:02","guid":{"rendered":"http:\/\/cykellabbet.se\/?p=2134"},"modified":"2021-06-28T09:43:06","modified_gmt":"2021-06-28T08:43:06","slug":"ratt-tryck-for-ratt-plats-pumpa-din-cykeldack-pa-basta-satt","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/cykellabbet.se\/ratt-tryck-for-ratt-plats-pumpa-din-cykeldack-pa-basta-satt\/","title":{"rendered":"R\u00e4tt tryck f\u00f6r r\u00e4tt plats! Pumpa din cykeld\u00e4ck p\u00e5 b\u00e4sta s\u00e4tt"},"content":{"rendered":"\t\t
Hur pumpar man egentligen sina cykeld\u00e4ck p\u00e5 b\u00e4sta s\u00e4tt, \u00e4r det s\u00e5 enkelt som att f\u00e4sta pumphuvudet p\u00e5 ventilen och pumpa? Finns det n\u00e5got man b\u00f6r t\u00e4nka p\u00e5?<\/p>
Spelar det n\u00e5gon roll vilken slags ventil man har? Hur m\u00e5nga bar ska man pumpa upp till och kan man pumpa f\u00f6r mycket s\u00e5 man spr\u00e4nger d\u00e4cken? M\u00e5nga fr\u00e5gor, l\u00e5t oss nu reda ut vad som verkligen g\u00e4ller!<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/div>\n\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t<\/section>\n\t\t\t\t Att pumpa d\u00e4ck \u00e4r faktiskt n\u00e4stan s\u00e5 enkelt som det l\u00e5ter. Har du ett d\u00e4ck med cykel- eller bilventil trycker du bara fast pumphuvudet och b\u00f6rjar pumpa. Beroende p\u00e5 vilken typ av pump du har s\u00e5 kan du ocks\u00e5 beh\u00f6va f\u00e4sta pumphuvudet med en liten spak som man f\u00e4ller upp eller ner.<\/p> Har du en Presta eller racerventil s\u00e5 m\u00e5ste du f\u00f6rst skruva upp l\u00e5sskruven innan du b\u00f6rjar pumpa, h\u00e4r \u00e4r det bra att vara lite f\u00f6rsiktig s\u00e5 man inte r\u00e5kat b\u00f6ja pinnen n\u00e4r man f\u00e4ster pumphuvudet. Sedan \u00e4r det bara att b\u00f6rja pumpa.\u00a0<\/p> Ju st\u00f6rre pump du har desto snabbare g\u00e5 det. N\u00e4r du tar loss pumpen kan det komma en liten puff av komprimerad luft men det \u00e4r luft fr\u00e5n pumpen inte fr\u00e5n d\u00e4cket.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Hur h\u00e5rt du ska pumpa st\u00e5r p\u00e5 sidan av d\u00e4cket och m\u00e4ts i bar eller PSI. Det rekommenderas att man pumpar till maximalt tryck d\u00e5 det ger dig b\u00e4ttre rullning, mindre risk f\u00f6r punktering och mindre d\u00e4ckslitage.<\/p> Har du en pump med m\u00e4tare \u00e4r det bara att pumpa p\u00e5 tills du kommer upp i r\u00e4tt tryck. Har du ingen m\u00e4tare utan k\u00e4nner med tummen ska det vara h\u00e5rt, k\u00e4nner du in fr\u00e5n sidan ska det inte g\u00e5 att trycka in n\u00e4stan \u00f6verhuvudtaget.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t \u00c4r du racercyklist s\u00e5 kollar du lufttrycket varje g\u00e5ng du ska ut och cykla. \u00c4r du ist\u00e4let vanlig standardcyklist s\u00e5 r\u00e4cker det med att pumpa d\u00e4cken varannan vecka eller \u00e5tminstone en g\u00e5ng i m\u00e5naden.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Nej, om slangen och d\u00e4cket \u00e4r helt s\u00e5 \u00e4r det n\u00e4stintill om\u00f6jligt att spr\u00e4nga ett d\u00e4ck med handkraft. S\u00e4kerhetsmarginalerna \u00e4r stora.<\/p> Tips, kolla d\u00e4cket s\u00e5 det inte finns n\u00e5gra skador p\u00e5 d\u00e4cket innan du b\u00f6rjar pumpa. Finns det en skada p\u00e5 d\u00e4cket s\u00e5 att det till exempel blir en utbuktning n\u00e4r du pumpar b\u00f6r du omedelbart byta slang och d\u00e4ck.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Detta \u00e4r en tumregel:<\/u><\/em><\/p> F\u00f6r att hitta det b\u00e4sta trycket f\u00f6r just dina d\u00e4ck \u00e4r det b\u00e4sta du kan g\u00f6ra att testa dig fram. Beroende p\u00e5 olika underlag, cyklister, tid p\u00e5 dygnet samt syfte kan trycket ha en stor inverkan.<\/p> Ett l\u00e4gre tryck kan k\u00e4nnas b\u00e4ttre n\u00e4r man cyklar i skogen, men kan k\u00e4nnas obehagligt eller skr\u00e4mmande n\u00e4r man sv\u00e4nger p\u00e5 asfalt i h\u00f6g hastighet.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Varf\u00f6r finns det tre olika ventiltyper? Inom cykelv\u00e4rlden finns det tre olika ventiler: cykelventil, bilventil samt racerventil. Beh\u00f6vs verkligen alla tre?<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Dunlop-, blixt- eller cykelventil som man brukar s\u00e4ga patenterades 1891 och \u00e4r mycket vanligt framf\u00f6rallt i Sverige men finns knappast I USA. F\u00f6rdelen med en cykelventil \u00e4r att den \u00e4r l\u00e4tt att laga om den skulle g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p> Det \u00e4r bara att skruva is\u00e4r f\u00f6r hand och byta. En annan f\u00f6rdel \u00e4r att det g\u00e5r v\u00e4ldigt snabbt att t\u00f6mma cykeln p\u00e5 luft om man skulle vilja g\u00f6ra det. Nackdelen \u00e4r att den ibland g\u00e5r s\u00f6nder, s\u00e4llan men det h\u00e4nder. N\u00e4r du ska montera en slang m\u00e5ste du f\u00f6rst skruva is\u00e4r cykelventilen innan du kan montera slangen genom h\u00e5let i f\u00e4lgen.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Dunlop-, blixt- eller cykelventil som man brukar s\u00e4ga patenterades 1891 och \u00e4r mycket vanligt framf\u00f6rallt i Sverige men finns knappast I USA. F\u00f6rdelen med en cykelventil \u00e4r att den \u00e4r l\u00e4tt att laga om den skulle g\u00e5 s\u00f6nder.<\/p> Det \u00e4r bara att skruva is\u00e4r f\u00f6r hand och byta. En annan f\u00f6rdel \u00e4r att det g\u00e5r v\u00e4ldigt snabbt att t\u00f6mma cykeln p\u00e5 luft om man skulle vilja g\u00f6ra det. Nackdelen \u00e4r att den ibland g\u00e5r s\u00f6nder, s\u00e4llan men det h\u00e4nder. N\u00e4r du ska montera en slang m\u00e5ste du f\u00f6rst skruva is\u00e4r cykelventilen innan du kan montera slangen genom h\u00e5let i f\u00e4lgen.<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t Presta- eller racerventiler d\u00f6k upp i slutet p\u00e5 1800-talet. Den hittar du framf\u00f6rallt p\u00e5 racercyklar. De \u00e4r n\u00e4mligen 2 mm smalare \u00e4n bil- och cykelventiler och passar d\u00e4rf\u00f6r b\u00e4ttre p\u00e5 ett smalare hjul.<\/p> En annan f\u00f6rdel \u00e4r att den \u00e4r v\u00e4ldigt bra p\u00e5 att h\u00e5lla lufttrycket och den \u00e4r dessutom 4 \u2013 5 gram l\u00e4ttare \u00e4n bil- och cykelventiler. Enda nackdelen \u00e4r att racerventilen kan vara k\u00e4nslig n\u00e4r man pumpar cykeln d\u00e5 pinnen kan vara l\u00e4tt att b\u00f6ja till.<\/p> Nu har vi allts\u00e5 g\u00e5tt igenom det mesta g\u00e4llande hur du pumpar dina d\u00e4ck p\u00e5 absolut b\u00e4sta s\u00e4tt.\u00a0 S\u00e5, kom ih\u00e5g att du inte kan spr\u00e4nga dina d\u00e4ck med handkraft s\u00e5 var inte orolig f\u00f6r att pumpa f\u00f6r mycket. Se till att kolla lufttrycket i dina d\u00e4ck \u00e5tminstone varje m\u00e5nad samt ta reda p\u00e5 vilken typ av cykel samt ventil du har f\u00f6r optimal pumpning.<\/p> Lycka till!<\/p>\t\t\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\tHur pumpar man en cykel p\u00e5 b\u00e4sta s\u00e4tt?<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Hur h\u00e5rt ska man pumpa d\u00e4cket?<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Hur ofta ska man pumpa d\u00e4cken?<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Kan man spr\u00e4nga d\u00e4cken?<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Hur m\u00e5nga bar ska man d\u00e5 ha i sina cykeld\u00e4ck?<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
F\u00f6r- och nackdelar med ett l\u00e5gt tryck<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Ett h\u00f6gre tryck kr\u00e4vs n\u00e4r:<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
3 olika ventiler<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Cykelventil<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Bilventil<\/h3>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t
Recerventil<\/h2>\t\t<\/div>\n\t\t\t\t<\/div>\n\t\t\t\t