En kvinna som cyklar på en cykel.

Sitt rätt på cykeln! Ett enkelt knep för att få mer fart

Oavsett om du är intresserad av att cykla med högre fart eller undvika problem för kroppen så är att sitta rätt på din cykel A och O. Inställningarna på din cykel är det som styr huruvida du sitter rätt eller inte! 

Vi alla ser olika ut, vissa är långa och vissa korta, men mer än det har vi alla olika längder och mått på ben, armar, med mera. Det är därför din cykel kan ställas in efter just dina behov! Men vad behöver du tänka på? 

Varför är det viktigt att sitta rätt?

Cykling är en relativt statisk sport, där dina rörelser upprepas om och om igen. Vad betyder detta? Jo, att om dina rörelser är fel, så gör det snabbt skada! 

Till exempel kan då en obekväm position eller skev belastning på cykeln enkelt leda till smärta och olika problem för dina knän eller din rygg.  

Om det inte leder till smärta eller ledbesvär, finns det fortfarande en till faktor att ha i åtanke! Om du sitter rätt på cykeln med rätt inställningar kommer du kunna cykla längre och snabbare. Det sägs att en centimeters höjning eller sänkning av din sadel kan ha en stor effekt på din cykel.  

Du tjänar alltså både tid och energi, så om du cyklar som transport kan du cykla utan att bli lika trött, och om du cyklar för att bli snabbast, kommer detta öka din fart!  

Vad är en bikefit?

På grund av vikten att ha rätt inställningar på cykeln för just din kropp väljer många att göra en bikefit. En bikefit är alltså när cykelns olika delar justeras med din kroppsform i åtanke. Det börjar alltså med att mäta dig och kontrollera din rörlighet. Utefter det kan cykelns alla delar anpassas utefter dina mått.  

Rätt position på styret och sadeln är två av de viktigaste justeringarna för att du ska kunna sitta så bekvämt som möjligt. Vissa cykelhandlare erbjuder idag att gratis ställa in din cykel när du köper cyklar hos dem, så att du kan vara säker på att du cyklar rätt från dag ett. Detta betyder dessutom att de kan guida dig att köpa rätt typ av cykel som passar det du vill använda cykeln för.  

Vad du kan göra

Om du inte är orolig över dina cykelinställningar, inte vill göra en bikefit, eller redan har gjort en bikefit tidigare, kommer här ändå ett par saker du kan tänka på: 

  • Sadeln ska i princip vara vågrät. Den ska alltså inte luta bakåt eller framåt. Du kan till och med använda ett vattenpass om du vill vara extra säker att den är vågrät! 
  • Sadeln behöver också ha rätt setback. Kontrollera alltså att den inte kommit för långt bak eller fram sen förra gången du justerade.  
  • Justera sadelhöjd vid knäproblem. Om du har haft ont i framsidan på knät är detta oftast ett tecken att sadeln bör höjas en aning. Om du har haft ont i baksidan av knät kan du istället sänka sadeln.  
  • Gör hellre små justeringar och låt kroppen vänja sig med tiden. Proffscyklister justerar oftast sadelhöjden en eller ett par mm i taget! 

Sammanfattning

Om du sitter fel på cykeln på grund av att cykelns inställningar inte passar din kropp kan det leda till både smärtproblem och hindra dig från att uppnå dina mål. Genom att se till att du sitter rätt på cykeln kan du alltså spara både tid, energi och framtida ledbesvär! 

Ett tips är att göra en bikefit och justera cykelns delar efter dina förutsättningar och mått. Så vårt avslutande ord blir: Sitt rätt och cykla snabbt och säkert! 

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda detta formulär accepterar du att denna webbplats lagrar och bearbetar dina uppgifter.