En dyanmo och en cykellampa.

Hur fungerar en dynamo på en cykel?

Äger du en äldre modell av cykel? Då har du förmodligen hört det surrande ljudet av dynamon som går igång när cykeln kommer i rullning. Vill du jämföra för-och nackdelarna med klassisk dynamo mot en inbyggd navdynamo och ta reda på vilka olika alternativ som finns, har du hamnat framför rätt artikel.  

Vi fördjupar dig i den här artikeln om allt du behöver veta vad en dynamo är och hur den fungerar!

Vad är egentligen en dynamo?

En klassisk dynamo agerar som generator på din cykel för att ge ström till cykelns lampa. Det finns dynamos kopplade som endast ger ström åt framlyktan men också modeller med baklykta som går att koppla till dynamon. Dynamon sitter kopplad till framhjulet. Det är även dynamon med hjälp av hjulens rörelse, som ger ström till din cykellampa och får den att lysa.

Hur ser en dynamo ut och var på cykeln sitter den?

Den klassiska dynamoser ut som en liten cylinderformad rulle med en ännu mindre rulle längst upp med räfflade mönster på. Det är den mindre delen med räfflat mönster på som snurrar mot hjulet. Det ger lite motståndskraft till cykeln och ger ifrån sig ett lite lätt surrande ljud. Då vet du att dynamon fungerar.  

På moderna cyklar sitter dynamon redan monterad vid framnavet på din cykel och är därför helt underhållsfri. Sitter det inte redan en monterad dynamo på din cykel så kan du skaffa en dynamo som du enkelt fäster fast själv. 

En gammal rostig dynamo på en cykel.

Hur fungerar en klassisk dynamo?

På dynamons smalaste del längst upp, sitter en liten rulle med räfflade mönster som försiktigt nuddar vid däcket. När däcket kommer i rörelse så rullar dynamon automatiskt och ger i sin tur ström kopplat till cykelns lampa.  

Cyklar du långsamt eller leder din cykel, kan lampan lysa lite svagare och när cykeln är i snabbare rullning ger dynamon fullt ljus åt din cykellampa. Det finns sladdar du kan koppla till baklyktan som gör att den också går att driva av dynamon.  

På dagtid när du inte behöver använda lyktan, kan du därför försiktigt vända undan dynamon åt sidan. Dels för att det tar bort det surrande ljudet och dels för att det tar bort lite motstånd från att cykla då dynamon inte ligger intill hjulet. 

Sedan när det är dags att cykla och det börjar bli skymning eller redan är mörkt ute så vänder du dynamon tillbaka mot hjulet och ser till att det nuddar det. Det gör att dynamon kan ge ström åt lampan för att lysa.  

Klassiska dynamo är mer och mer sällsynta nuförtiden eftersom de flesta moderna cyklar idag säljs med inbyggd navdynamo. Det finns trots allt klassiska dynamo att köpa i de flesta cykelbutiker eller butiker med tillbehör.

Hur fungerar en inbyggd dynamo?

Med inbyggd dynamo, även kallad navdynamo, så sitter dynamon redan i hjulet och du kopplar bara dit en lampa. På moderna cyklar är den därför helt underhållsfri och du behöver varken tänka på att manuellt se till att den nuddar hjulet, eller justera den vid skymning eller vid mörker.  

Det enda du behöver se till är att lampan i din lykta fungerar. En navdynamo ger mindre motstånd när du cyklar än en klassisk dynamo, men är betydligt dyrare. Det finns dessutom olika alternativ för navdynamo, beroende på vad för bromssystem du har på din cykel.  

Det finns för rullbroms, skivbroms eller fälgbroms. Du hittar även navdynamo med olika antal ekrar, 32 eller 36 ekrar, beroende på vad du vill ha för fälg och vad du värdesätter i ditt nya hjul. En inbyggd navdynamo är dessutom väderskyddad då den sitter gömd inne i hjulet.  

Vad är skillnaden på dynamo och batteridriven cykellampa?

Med dynamo så slipper du köpa och förbruka batterier. Med dynamo behöver du heller inte tänka på att alltid ha laddat ett batteri inför din cykelfärd. 

Använder du din cykel dagligen för att pendla, så kan det därför kännas smidigare att använda dig utav en dynamo,  den alltid finns tillgänglig och kan ge bra ljus på din cykelfärd. Det är också ett miljövänligt och i det långa loppet – ett billigare alternativ till lyse för din cykel, än att förbruka batterier 

Har du möjlighet vid ett nytt cykelköp att välja mellan färdigmonterad och inbyggd dynamo när du köper en ny cykel, så välj inbyggd, då den är helt underhållsfri. 

Glöm dock inte din baklykta. Baklyktan bör vara utrustad med blinkande rött lyse. När du använder dynamo och står stilla, till exempel vid ett rödljus eller övergångsställe, så syns heller inte din baklykta. Därför är det ibland bättre att använda en batteridriven lampa för baklyktan på din cykel.  

Du kan även för säkerhetsskull använda både en kopplad baklykta till din navdynamo, men också använda en batteridriven baklykta. Glöm heller inte att synas lite extra i trafiken med hjälp av en reflex. 

Slutsats

Med dynamo på din cykel så har du alltid ett genererat lyse på din cykelfärd. Du har även alltid ett bra alternativ till lyse, så att du alltid syns bra i mörkret mot andra cykeltrafikanter, bilister och gångtrafikanterMed dynamo på din cykel behöver du aldrig tänka på att ha laddat batteri eller bli att ha missat att köpa nya batterier till din cykellampa.   

Vill du slippa underhåll av dynamo så väljer du en cykel med inbyggd navdynamo. Har du redan en cykel utan befintlig dynamo, så kan du istället välja att köpa en dynamo och montera dit den på din cykel. Vilken slags dynamo du än väljer så finns det många olika alternativ på marknaden!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda detta formulär accepterar du att denna webbplats lagrar och bearbetar dina uppgifter.