En cykel kan ta dig så långt du vill, utan att använda ens en gnutta fossilt bränsle. Och om du dessutom cyklar regelbundet så ger en cykel dig också en sorts motion som är väldigt snäll mot kroppen.
En cykel utnyttjar den råa kraften i dina muskler, den kinetiska energin för att få cykeln att röra sig framåt. Vissa skulle även påstå att en cykel är en av de mest effektiva maskiner som finns idag, till och med mer än bilmotorn. Men hur fungerar en cykel egentligen? Läs vidare!
Ramen fördelar vikten över cykeln
Cykelns ram består av tuber av ihåligt stål, metaller eller kolfiber som är sammansatta i två triangelformer som låter cyklistens vikt jämnt fördelas över cykelns fram– och bakhjul.
Cykelns säte är placerat över cykelns bakhjul vilket låter dig luta dig framåt för att nå styret. Styret själv är fastsatta i cykelns gaffel som sitter fast över framhjulet och hjälper dig att kunna svänga i den riktningen som du vill cykla.
Hjulets mekanism
Den enklaste av maskiner, cykelns hjul, roterar över ramens axel som låter hjulet rotera så att du kommer framåt när du trampar.
Hjulens storlek and dess växlar antingen minskar eller ökar antalet tramptag som du behöver ta för att cykeln ska röra sig framåt. Cykels hjul är vanligen större än hjulen på en bil, och för det mesta åtminstone cirka 50 cm i diameter. Ju större hjulen är, desto snabbare kan de rotera över axeln när du trampar på pedalerna.
Hjulen i sig är också en del av vad som bär din vikt när du sitter på cykeln, och faktum är det är hjulets ekrar som tar det mesta av denna tyngd. Det är också hjulen som gör att du cyklar så bekvämt som möjligt genom att fungera som stötdämpare och minska stötarna du känner när du cyklar på ojämnt underlag.
Växlarna påverkar din snabbhet
Antalet växlar varierar beroende på olika cyklar, men i regel brukar en cykel idag ha mellan 5 och 30 växlar. Dessa är små kransar med tänder, liknande kugghjul, som sitter på cykelns bakhjul och är kopplade till cykelns vevaxel vid pedalerna genom en kedja.
Växlarna i olika storlekar på cykelns bakaxel tillåter cyklisten att cykla snabbare på raka och jämna sträckor för att byta till annan växel som gör det lättare att cykla upp för en backe. Växlarna i sin tur byts genom växelspaken flyttar kedjan från ett av cykelns kugghjul till det nästa och detta är vad som ändrar cykelns fart och hur hårt du måste trampa för att få cykeln att röra på sig.
Ju större kugghjul, desto hårdare måste du trampa för att komma framåt. Ett mindre kugghjul innebär att det är lättare att trampa, men att du får trampa snabbare för att komma framåt.
Pedalerna som är kopplade till cykelns vevaxel sitter mittemot varandra vilket gör att du lättare kan öka styrkan i dina ben när du cyklar.
Friktion hjälper dig att bromsa cykeln
Friktion är vad som hjälper dig att röra dig framåt när du är ute och cyklar. Detta genom att cykelns däck greppar vägen och knuffar dig framåt. På samma sätt så är det även friktion som gör att du kan stanna cykeln när det krävs.
För att bromsa en cykel med hjälp av friktion så krävs det att du klämmer på bromsen på cykelns styre, och detta i sin tur aktiverar då cykelns bromsfunktioner. När du klämmer på bromsen så spänns en kabel som gör att cykelns bromsklossar stängs och då pressar en gummiplatta mot hjulets ram.
På äldre cyklar så var man tvungen att trampa bakåt för att stanna cykeln, något som inte är lika vanligt idag.
Sammanfattning
Detta kan man säga är en grundbeskrivning av hur en cykel fungerar. Faktum är att cyklar är byggda på olika sätt, beroende på deras användningsområde och även olika material för att påverka vikt och liknande. Med det sagt så är grundprincipen ändå densamma.