Mountainbikedäck på en cykel.

Däckguide för mountainbikes

Däcken är en av cykelns viktigaste delar och påverkar hur cykeln känns när man talar om bland annat komfort, rullmotstånd och grepp. Valet av rätt hjul påverkas av flera olika faktorer och beror på mer än bara däckets storlek. Det du till exempel behöver tänka på är hur du ska cykla och vart du ska cykla. 

Just nu kanske du frågar dig själv: vilket lufttryck ska däcken ha? Vad för mönster ska man välja? Finns det inte bara en lista på bästa MTB-däcken?! Du kan vara lugn, för i denna artikel kommer vi svara på de frågorna och många fler. 

Vad består ett MTB-däck utav?

MTB-däck är speciellt designade och utrustade för terrängcykling. Däcken består av fyra grundläggande element. Genom att förstå den grundläggande uppbyggnaden av MTB-däck förstår du lättare producentens produktdetaljer och guider. 

Gummi

Gummi är det material som används på däckets yttersida, och sitter tekniskt sett ovanpå stommen. Ett tjockt gummilager behöver inte betyda att däcket har bra kvalité. Det är däremot  att om stommen är av god uppbyggnad och kvalité, så behövs inte ett lika tjockt lager av gummi.  

Det används också olika typer av gummi beroende på vilka egenskaper som däcket ska ha. Mjukare gummi exempelvis, ger bättre grepp medans hårdare gummi håller längre. Ibland används en gummiblandning för att ge däcken flera olika önskade egenskaper.  

Gummiblandning mäts i durometer. Ett exempel på ett sådant mått är 50AA. 

Stomme

Ett vindkraft placeras vanligtvis med propellrar som befinner sig cirka 100 meter ovan jord. Detta är en optimal höjd för att bladen ska kunna fånga upp mer varm, stigande vind som har värmts upp av solen. När luft värms upp, stiger den sakta men säkert mot atmosfären och väger mindre. Det är just denna luft som ett vindkraftverk tar till vara på, då den är enklare att behandla. 

Luften som fångas upp får vindkraftens propellrar att snurra, vilket genererar energi. Denna energi omleds till kraftverkets generator som slutligen omvandlar den till elektricitet. Ett vanligt vindkraftverk kan börja bearbeta luften när vindhastigheten uppgår till minst 4 m/s. Vindstyrkor på mellan 12-14 m/s gör att vindkraftverk kan fungera maximalt, och är då den mer optimala vindstyrkan för att kunna producera så mycket energi som det går.  

Vid högre vindstyrkor som uppgår till 25 m/s eller mer, har vindkraftverket en inbyggd säkerhetsfunktion som gör att propellrarna inte kan snurra längre. Detta för att vindkraftverkets propellrar, drivaxel och generator inte ska kollapsa under det förhöjda trycket och rotationen. 

Samtliga varianter av vindkraftverk har i huvudsak flera olika delar som består av ett torn, rotor, maskinhus, styrsystem och ett fundament. Dessa bygger upp en konstruktion som därmed kan omvandla rörlig energi till elektrisk energi som vi kan använda oss av.  

Kanttråd och knoppar

Kanttråd placeras i fälgen. Leta efter ett däck med kanttråd i syntetisk fiber, som är starkt och flexibelt. Knoppar, eller dubbar, är speciellt utformade och placerade på däcket för anpassning till olika underlag.  

Närbild på mountainbike-däck.

Vilken tumstorlek ska man ha på däcken?

För ett tag sedan var ämnet tumstorlekar på MTB ett hett och debatterat ämne då många undrade hur man bäst väljer storlek. Cykelhjul och MTB-däck kommer i tre olika storlekar (för vuxna): 29”, 27,5” och 26”.  

Varje cykelproducent brukar ha en egen storleksguide, storlekarna kan också variera beroende på cykelmodell. Kolla främst på tillverkarens hemsida eller gå till en butik om sådan finns nära dig för att ta del av tillverkarens rekommendationer.  

Sedan är det självklart alltid viktigt att du själv testar olika cyklar, storlekar och cyklar runt lite med dem så att du själv kan känna vad du tycker känns bekvämast. Cykelstorlekarna beror också på vilken typ av MTB-cykel det är. Ett exempel är crosscountry som oftast har 29” däck. 

Olika däcktyper för MTB

Som vi tidigare gått igenom finns det olika typer av däck med olika egenskaper. Här nedan går vi igenom de tre vanligaste däcktyperna, eftersom de flesta cyklar är tillverkade med dessa däck 

Däck med innerslang

Detta är nog den vanligaste däcktypen. Det består av en vanlig fälg och ett däck med en slang inuti i någon form av gummimaterial. Precis som med en vanlig citycykel, fylls detta däck på med luft som hamnar inuti slangen. Slangen expanderar då och fyller ut utrymmet mellan däcket och fälgen. 

Denna typ av däck fungerar bra och är pålitlig. Däremot är det inte en typ av däck man bör välja för maximal prestanda, då däcket lättare kan slitas och kan ha lättare att få punktering. Detta är eftersom slangen ofta är väldigt tunn, vilket innebär att det finns risk för genomslagspunktering.  

Slanglöst däck

Ett slanglöst däck är precis som det låter, ett däck som inte har en slang. Däcket innesluter alltså luften som den fylls med. Därför är det viktigt att allting sitter tätt, mellan däcket och fälgen.  

Att tänka ett slanglöst däck är lite klurigare än att tanka ett vanligt däck. Man måste skruva fast en ventil i däckets fälg, sedan fyller man hjulet med en tätande vätska och sedan fyller man däcket tills att det är helt fast i fälgen.  

Även fast detta däck är lite krångligare har det sina fördelar. Kanske har du cyklat en MTB och hört lite skvalpande ljud? De ljuden kommer från slanglösa däck ifyllda med tätande vätska. Denna vätska fungerar så att däckets gummi och fälgen håller sig täta, samtidigt som vätskan tätar ihop mindre hål i däcket som kan uppkomma under cykling.  

Vätskan gör att cykeln undviker att få punktering ofta, och att man kan åka en bra bit utan att lufttrycket ändras. Slanglösa däck är bra investeringar och hållbara. 

Tubdäck

Den tredje vanligaste däcktypen är tubdäckTubdäck är däck som limmas fast på en slät fälg. Däcket i sig är komplett med innerslang och gummiutsida.  

Denna däcktyp är omtyckt eftersom man kan få bättre fäste  däcket kan köras med lågt tryck, utan att man behöva oroa sig för att däcket kommer släppa från fälgen – så länge däcket är ordentligt fastlimmat. Ökad komfort är också ett resultat av det. En annan fördel är att det kompletta däcksystemet blir väldigt lätt, vilket är en viktig egenskap om man vill bibehålla fart.  

Detta däck är dock på den dyrare sidan. Hjulen är också lite svårare att fixa om man råkar få punktering. Om inte punkteringsspray hjälper måste man byta hela däcket. Det kan därför vara opraktiskt att använda dessa däck när man cyklar långt från civilisation och reparationsstationer.  

Hur mycket tryck ska däcket ha?

En fråga som många ställer sig är hur mycket tryck däcket ska ha och hur mycket ska man pumpa däcket? 

Ett hårdare däck rullar lättare, och minskar risken för genomslagspunktering, men tappar å andra sidan väggrepp. Att ha dåligt väggrepp behöver dock inte innebära någonting negativt. Beroende på hur man cyklar, var man cyklar och hur duktig man är på att kontrollera cykeln. 

För de som prioriterar fart och lätthet kan hårdare däck vara att föredra, eftersom hårda däck pumpar cykeln kraftigt. I skogsterräng och uppförsbackar kan det vara särskilt skönt med lätta däck, men då gäller det samtidigt att man kan kontrollera cykeln i svår terräng. 

Däck med lågt tryck, däck som inte pumpas så kraftigt, har bättre väggrepp eftersom de kan deformeras mer och släta ut ojämnheterDetta ger mer stabilitet och komfort, vilket för många betyder att man kan hålla farten uppe i svårare vägpartier.  

Däremot har däck med lågt tryck ökad risk för genomslagspunktering högre och rullmotståndet ökar. Hur mycket tryck däcken behöver beror också på dina personliga egenskaper, såsom din vikt i relation till cykelns vikt och kraft. Har du en lätt cykel och väger lite mer, då kommer du behöva hårdare däck som klarar att hålla din och cykelns vikt uppe.  

Det bästa sättet att hitta bästa däcktrycket är helt enkelt att prova vad som känns bäst. Var inte rädd att testa olika variationer med din cykel, men håll dig till vad manualen säger. 

Vilka däck är bäst?

Att utse vilket däck som är det absolut bästa är en ganska omöjlig fråga att svara på. Vilket däck som är bäst beror dels på cykeltypen, cykelns syfte, men också dina personliga egenskaper. Vi rekommenderar därför att ni tittar på vår köpguide för MTB-däck för att se olika däck med bäst egenskaper på marknaden just nu! 

Slutsats

MTB däck, dess komponenter, skillnader och egenskaper är inte det enklaste att förstå. Varje cykel är olik, och varje tillverkare har sina egna sätt att redogöra detta på. Vi hoppas att denna guide har hjälp dig förstå de väsentliga skillnader som finns mellan olika MTB-däck och vad MTB-däck faktiskt består av. 

Vi önskar dig lycka till i ditt letande! 

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Genom att använda detta formulär accepterar du att denna webbplats lagrar och bearbetar dina uppgifter.